.

ILUSTRACJE. PARADA ZWIERZĄT


Malgorzata Flis

Co nas właściwie tak pociąga w wyglądzie zwierząt? Patrzymy na nie, i nie możemy się napatrzyć. Piękne kształty, doskonale przystosowane do swoich zadań? Ciepła obecność zwierząt domowych, krów, koni, osiołków i kóz, za którą tęsknimy? Choć nam to utrudnia życie, bierzemy pod swój dach koty i psy, żeby móc na nie popatrzeć.

 

 

 

 

 

 

Na filmie poniżej maluję ilustrację do wiersza Stanisława Jachowicza „Ptaszek w gościnie”

 



Od pierwszych znanych jaskiniowych malowideł towarzyszy nam niekończąca się parada zwierząt. Idą babilońskie lwy, egipskie gęsi, na ścianach kreteńskich pałaców skaczą wesoło delfiny, a w średniowiecznych wspaniałych księgach zwierzęta biegają w plątaninie gałęzi na bordiurach wokół tekstu.

Tak zostały skopiowane po swojemu przez Milenkę:

Milena LASCAUXMilena BRAMA ISZTARMilena GESI Z MEIDUM

 

Chińscy i japońscy mistrzowie pędzla stworzyli nawet gatunek obrazu zwany kacho-e, który przedstawia zwierzęta i rośliny. Niektórzy z nich poświęcili całe życie na studiowanie sposobu malowania tak zwykłych stworzeń, jak kury, koguty czy kaczki.
Obraz ptaka na gałęzi stał się ozdobą każdego japońskiego domu, tworząc jakby jeszcze jedno okno z ulubionym widokiem.
A takie widoki można zobaczyć i utrwalić za naszymi oknami na krakowskim Zwierzyńcu:

 

Malgorzata Flis GILEMalgorzata Flis SROKA NA MODRZEWIUMalgorzata Flis KURA


Malując je, nie staram się oddać wszystkich szczegółów wyglądu zwierzątka. Nie ma takiej potrzeby, od kiedy istnieje fotografia, a wspaniali fotografowie przyrody poświęcają całe godziny w ukryciu, żeby złapać w obiektyw widoki dzikiej natury.

 A ja zapamiętuję widok, który mnie zaciekawił, a potem odtwarzając go z pamięci podkreślam tylko najważniejsze rzeczy – nastrój, światło, ruch zwierzęcia.

Przetwarzając wrażenie w obraz zwracam uwagę na coś jeszcze – jak zbudowana jest kompozycja, czyli rozłożenie elementów, jaka jest dynamika, czy kierunek ruchów pędzla oddaje dobrze wrażenie ruchu, i jak wygląda plama, którą kładę farbą, bo mój Profesor Zbysław Maciejewski mawiał: „Kiedy kładziecie jakąś plamę, dbajcie o to, żeby była ładna”.

Stypendium red

Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego #kulturawsieci